Tekst og foto av Beate Nordeng
Elbåt-gründerne får full støtte fra regjeringen, Venstre, Høyre og Arbeiderpartiet
Finansminister Jan Tore Sanner (H) åpnet elbåtkonferansen i Vollen i Asker kommune og fortalte elbåt-gründerne at de har regjeringens fulle støtte.
Den andre elbåtkonferansen noensinne, ble sparket i gang av finansminister Jan Tore Sanner, som kunne gi konferansen intet mindre enn regjeringens fulle støtte.
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) delte ut årets gründerpris og understreket at det haster å få utslippene ned. Stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet Espen Barth Eide, samt representanter fra partiene Venstre og Høyre dro alle i samme retning.
Krusers delingsøkonomi-regnestykke ble vist på elbåtkonferansen
– En privateid båt blir i gjennomsnitt brukt 30 timer i året med 4,5 turer. Til sammenligning blir hver enkelt av Krusers båter brukt i rundt 600 timer i året med 15 turer pr. medlem.
Dette delte Krusers daglige leder og co-founder Christer Ervik med resten av forsamlingen på elbåt-konferansen.
Kruser var godt representert på elbåtkonferansen med teknologiansvarlig Johan Randby, presse- og samfunnsansvarlig Hege Kolberg og daglig leder og co-founder Christer Ervik.
Det var ikke bare delingsøkonomimodellen som blåste all tvil av banen om at fremtida er elbåt, i Oslofjordmuseet i Vollen fredag den 27. august.
LES OGSÅ: Vil ha nytt elektrisk næringsliv på sjøen
Sette mål og stille krav
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn, sa at vi må få på plass at det lønner seg med elbåt.
Han understreket at vi har det travelt nå og viste til FNs siste klimarapport.
– Det er konsensus eller enighet blant klimaforskere om at klimautslippene er menneskeskapte. Nå er det ingen tvil. Det er en klar sammenheng her, konkluderte han.
Selv om Klima- og miljøministeren hadde det travelt i forhold til FNs siste klimarapport, mente han det ennå ikke er for sent å nå målene.
– Vi må sette mål og stille krav. På den måten skal vi klare det, understreket han.
Klima- og miljøministeren skapte spenning og ære rundt kåringen av årets elbåt-gründer
Norge må være i verdenstoppen når det gjelder produksjon av elbåter
Blant de mange innleggene fra ministre, partipolitikere, opposisjonen på Stortinget og elbåt-gründerne, var daglig leder av Evoy AS Leif A. Stavøstrand.
– At Norge er det landet i verden med flest eiere av både båter og elbiler og at vi har en mer enn 70 000 km lang kystlinje, tilsier at Norge må være i verdenstoppen når det gjelder produksjon av elbåter, fortalte han videre.
– Det er ingen land i verden som har bedre forutsetninger enn Norge til å være ledende i elbåt-markedet, men det haster, for toget går nå, understreket han.
Stortingspolitiker Espen Barth Eide manet for at når volumet går opp, går prisen ned og mente at også dette kommer til å skje med elbåt-prisene.
Årets gründer-pris ble tildelt Bjurtech AS, ved Martin Bjurmalm. Båten deres går utelukkende på solenergi. Til venstre Bjørn Hønsi Følling, prosjektleder i BKK Elektrifisering AS. Til høyre klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.
Stortingsrepresentant Espen Barth Eide (A), daglig leder av Evoy AS Leif A. Stavøstrand, stortingsrepresentant Solveig Schytz (V), Krusers Christer Ervik, og kommune- og fylkespolitiker i Asker og Viken Kari Sofie Bjørnsen (H).