Krusers Premium-medlemmer blir de første til å kjøre elektrisk skjærgårdsjeep med toppfart på 40 knop!
Kruser og Evoy sendte i september 2020 en utfordring til båtbransjen. De oppfordret bransjen til å utvikle hurtiggående båter tilpasset Evoys elektriske utenbords-motorer og Krusers delingsmodell for fritidsbåter. Nå er båtmodellen valgt.
Hydrolift E-22 med Evoy utenbordsmotor. Endelig design på motor kan bli annerledes. Bilde: Hydrolift
Interesse for høy fart
Som båtdelings-tjeneste har vi opplevd overveldende interesse gjennom 2020, og over 90% av medlemmene fortsetter i 2021. Men vi fikk også mange forespørsler om å inkludere en båtmodell som går raskere i sitt tilbud. Vi er derfor både glade og stolte over at våre Premium-medlemmer, som de eneste, sommeren 2022 kan kruse på sjøen i den spesiallagde Hydrolift E-22!
Så elbåt er ikke lenger ensbetydende med stille og rolig hygge på fjorden. Med den nye skjærgårdsjeepen kombinert med Evoys elektriske utenbordsmotor, kan Premium-medlemmer nå kjøre i opptil 40 knop – helt uten å bekymre seg for drivstoffkostnader eller miljøkonsekvenser!
Var det noen som sa at man ikke kan stå på vannski med elbåt?
Foto: Hydrolift
SE MER: Om premium medlemskap
Hydrolift E-22: En elegant og praktisk skjærgårdsjeep
Båten er sosialt orientert med en innovativ aktersofa, integrert kjøleboks og plass til en bordløsning. Styrekonsollen er oversiktlig, har gode oppbevaringsmuligheter og plass til en såkalt sprayhood som gjør at fører og sidepassasjer sitter beskyttet mot vær og vind. I baugpartiet finner du en sentrert sittebenk med stort lagringsrom, som også enkelt kan gjøres om til en stor solseng. Samtidig finner du gode oppbevaringsmuligheter slik at brukeropplevelsen blir god under lengre turer på fjorden.
Rekkevidden skal heller ikke være en hindring. I marsjfart på 5 knop kan du kjøre i ca. 7 timer, mens en hastighet på 23 knop gir sammenhengende kjøretid på rundt én time. Med vannskistangen oppe er det klart for vannsport og moro for hele familien!
Bilder: Hydrolift
Skjærgårdsjeepen er utviklet og produseres i Norge, og er basert på bestselgeren Hydrolift X-22 (en fossilt drevet båt). Hydrolift E-22 viderefører de gode kjøreegenskapene samt fokuset på brukervennlighet og sikkerhet. Utformingen av skroget er spesielt viktig for å gi lavt energiforbruk, og derfor blir skroget på E-22 ytterligere videreutviklet og effektivisert.
– Vi opplever Hydrolift som fremoverlente, fremtids- og løsningsorienterte. Og de deler våre tanker om miljøvennlige båtopplevelser. Vi ser derfor frem til å få levert 10 Hydrolift E-22 som er skreddersydd for oss, sier daglig leder av Kruser AS, Christer Ervik.
Bård Eker, CEO i Hydrolift, har stor tro på Krusers delingsmodell:
– Hydrolift er stolte av å støtte Kruser i båtpool-satsingen. Vi tror vi når nye kundesegmenter på denne måten og synes det er spennende å serve nye båtkunder. Elbåtene har kommet for å bli, og vi synes det har vært er en spennende utfordring å lage den første hurtiggående elbåten til massemarkedet.
Bård Eker, eier og CEO i Hydrolift. Foto: Hydrolift
Motorsystemet til Evoy skal brukes på alle våre nye E-22-båter og Inkluderer el-motor, batteri, skjermløsning, hendel og lader – og alt blir optimalisert for vårt bruk gjennom Evoys styringssystem.
– Vi ser virkelig frem til å få vise frem dette systemet som vi har fått en enorm interesse fra hele verden, forteller Leif A. Stavøstrand (CEO) og Per Arne Meek (CCO) i Evoy AS.
Leif A. Stavøstrand, CEO i Evoy. Foto: Evoy
LES OGSÅ: Kruser og Evoy utfordrer båtbransjen
Verken miljøskadelig utslipp eller støy
Ved å kjøre våre Premium-båter sparer du miljøet for utslipp i form av CO2. En fossilt drevet påhengsmotor med 150 hestekrefter forbrenner omtrent 20 liter bensin i timen, noe som forårsaker at rundt 50 kilo CO2 slipper ut i atmosfæren per time. I tillegg er det verdt å merke seg at du slipper alle drivstoffkostnadene, som vanligvis ligger på omtrent 300 kroner i timen ved bruk av denne typen båt.
En annen type miljøskadelig utslipp kommer fra mikroplast og biocider som blir brukt i tradisjonelt bunnstoff. Faktisk vil bunnstoffet fra en båt med tilsvarende størrelse som vår Premium-båt slippe ut mikroplast som tilsvarer omtrent 24 bæreposer. Alle båtene i vår elbåtpool bruker derfor miljøvennlige alternativer til tradisjonelt bunnstoff som forhindrer enhver form for miljøskadelig utslipp.
Motorstøyen som fossilt drevne påhengsmotorer forårsaker kan være til plage for både deg selv, andre i nærmiljøet og for dyreliv. Fossilt drevne 150-hesters påhengsmotorer er ofte oppe i støynivåer på 80 desibel eller over. Med vår elektrisk drevne påhengsmotor forsvinner derimot problemet. Du vil kunne snakke med dine medpassasjerer på behagelig vis, uten å måtte heve stemmen noe særlig under høy fart. Samtidig kan du kjøre i visshet om at du ikke er til irritasjon for omgivelsene.
LES OGSÅ: Små grønne tiltak gjør store forskjeller
Avgjørende med støtte fra Enova
Enova er et statlig foretak som jobber med omstillingen til lavutslipp i samfunnet, deriblant utslippsfri maritim teknologi. Ettersom båtene blir delt mellom brukere innad elbåtpoolen, blir brukstiden for hver båt så høy at prosjektet kvalifiserer for Enovas støtteordning for elektrifisering av fartøy.
– Satsingen til Kruser kan bli viktig både for å vise at elektriske båter fungerer og for å bygge interesse for delingsløsninger også til sjøs. Leverandørene i prosjektet er dessuten involvert i flere nullutslipps-satsinger for ulike skipstyper, og vi har tro på at kunnskapen og erfaringene de bygger her derfor vil komme til nytte også på andre områder, sier Gunnel Fottland, markedssjef i Enova.
Gunnell Fottland, Markedssjef transport, Enova. Foto: ENOVA
I tillegg til gode samarbeidspartnere har det vært helt avgjørende å få pengestøtte for å realisere planene om hurtiggående Premium-båter i elbåtpoolen. Vi takker dermed Enova for tilliten og for å støtte Premium-prosjektet vårt med i overkant av 3,4 millioner kroner.
LES OGSÅ: Slik gikk 2020-sesongen
Hvilket medlemskap passer best for deg?
Er du fornøyd med romslige og velutstyrte Komfort-båter, eller vil du også kjenne vinden rive i håret når du kjører våre Premium-båter? Uansett hvilket medlemskap du velger slipper du å tenke på drivstoffkostnader eller andre utgifter. Det er ingen ekstra kostnader per tur og du kan gjøre et ubegrenset antall reservasjoner fra mai måned til september. For begge medlemskaps-typene er det dessuten mulig å velge en dagtid-versjon til en rabattert pris.
Velger du Komfort eller Premium medlemskap?
Foto: Hydrolift (til venstre), Kruser (til høyre)
SE OVERSIKT OVER ALLE MEDLEMSKAP
KLIKK HER FOR Å SE ALLE NYHETER
Kilder:
- Bensinforbruk: Test av 150-hestekrefters utenbordsmotorer, gjort av Båtliv.no.
- Bensin til mengde CO2: Miljødirektoratet.
- Utslipp fra bunnstoff: Utregning gjort av Fjord Tech Solutions, basert på COWI-rapporten fra 2017 og 2019.
- Støy fra 150-hestekreters påhengsmotorer: Støytest gjort av Ocqueteau SA, 2018