MÅNEDENS INNSIKT
Norge må fortsette å vise vei for en elektrisk fremtid og inspirere resten av verden til å følge etter
Månedens innsikt er en serie artikler og videointervjuer om elbåt, båtliv og miljø laget av Kruser. Her vil vi snakke med spennende gjester fra båtbransjen om fremtidens båter og det grønne skiftet. Du vil bli oppdatert på utviklingen innen elbåt, og få innsikt i hvordan båtlivet fremover kan være både bekymringsfritt og miljøvennlig – men fortsatt like idyllisk og underholdende.

Foto: Elbilforeningen. Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
En grunnleggende interesse for klima og miljø ledet Christina inn i rollen som generalsekretær i elbilforeningen. Her brenner hun for utviklingen av helelektrisk transport med et klart mål om å nå klimamålene innen 2030.
Hvem er du og hva jobber du med?
Jeg er Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hvordan endte du opp som generalsekretær i elbilforeningen
Jeg var i utgangspunktet ikke spesielt interessert i bil, men klima og miljø har jeg alltid vært opptatt av. Etter endt utdanning i Norge og utlandet startet jeg å jobbe som politisk rådgiver med ansvar for miljø i NAF, og da jobben som generalsekretær i Elbilforeningen ble lyst ut i 2014 søkte jeg, og fikk den. I 2014 var vi seks ansatte uten store ressurser, men med masse kompetanse og pågangsmot. Jeg er stolt av at vi syv år etterpå har vokst til en stor organisasjon med over 90.000 medlemmer og 40 ansatte.
Hva er dine kjernesaker? Hva jobber du for å endre eller forbedre?
Vi har veldig dårlig tid om vi skal rekke å kutte nok klimagassutslipp i tide!
Skal vi lykkes med det må vi ha konkret handling nå. På transportområdet er Norge i førersetet med den høyeste markedsandelen for elbiler i verden, med det viser vi verden at det går an. Jeg tror få forstår hvilken betydning Norge har hatt, og har, for utviklingen av elektrisk mobilitet internasjonalt, nettopp ved å gå foran. Jeg brenner for at vi kommer helt i mål og kutter utslippene fra transport ned til null. I Elbilforeningen jobber vi med dette på flere måter: Ved å jobbe for at politikerne står løpet ut, ved å hjelpe medlemmene våre og ved å informere og dele kunnskap, også internasjonalt.
Hva er det som motiverer deg til å holde på?
Jeg synes rett og slett det er utrolig moro å jobbe sammen med de flinke kollegaene mine, og motiveres veldig av å bygge, innovere og utvikle. Det er et vanvittig høyt tempo hos oss med sterk vekst, men med flinke og motiverte folk så er det rett og slett veldig gøy.
Foto: Elbilforeningen og Kruser
Hvor ser du for deg at du og elbilforeningen er om 10 år?
10 år er lenge i dagens samfunn hvor alt er i konstant endring, jeg planlegger stort sett med et toårsperspektiv og så endres likevel planene underveis. Men målet er selvsagt at Norsk elbilforening er en nyttig og virksom organisasjon som fortsatt står på for medlemmenes interesser. I dag er 13 prosent av personbilene elektriske, om ti år vil godt over halvparten være det, vi har en stor jobb foran oss med tanke på å sikre god og forbrukervennlig infrastruktur framover.
LES OGSÅ: Solgte motorbåten og ble medlem i Kruser elbåtpool
Hva er dine tanker rundt miljø og bærekraft til sjøs?
Det er nesten selvsagt at Norge også skal være i forkant med elektrifisering av maritim sektor. Jeg er stolt av norsk næringsliv på dette området og skryter ofte av alle de elektriske fergene når jeg holder foredrag utenfor Norge. Industriutviklingen i maritim sektor har dessuten banet vei for det som nå skjer innenfor norsk batterisatsing. Å være i forkant med klimateknologi skaper arbeidsplasser.
Hvordan ser du for deg fremtidens båtliv?
Hvem vil ikke heller kjøre i en stillegående elektrisk båt? Fremtidens båtliv er elektrisk, og framtiden er ikke langt unna.

Foto: Kruser. Christina Bu på prøvetur med Kruser elbåtpool.
Hva tenker du om båtdeling og Kruser-konseptet?
Delingskonsepter er veldig passende for båt, det vil bidra til å gjøre sjøen lettere tilgjengelig for flere. Norsk elbilforening vurderte tidlig Kruser og elbåtdeling som noe veldig interessant. Derfor inngikk vi også samarbeid med Kruser for et års tid siden, for å kunne tilby rabatt på båtdeling for våre medlemmer. De er opptatt av klima, miljø og ny teknologi, og derfor veldig aktuelle kunder hos Kruser.
Hva er ditt største ønske?
Mitt ønske er at utviklingen framover går enda raskere, noe jeg også tror den vil. Vi må til nullutslipp fra 2030 om vi skal begrense oppvarmingen til 1,5 grader. Alt må derfor gjøres, veldig raskt. Jeg håper og tror vi kan klare det – og ønsker at Norge skal fortsette å vise vei og inspirere resten av verden til å følge etter. Første steg er å lykkes med 2025-målet, etter det skal vi ikke lenger selge person- og varebiler som ikke kan kjøre på 100 prosent fornybar energi.
Super Early Bird til 15. august
Vi er i gang med planlegging av sesongen 2022!
Frem til 15. august 2021 har vi Super Early Bird-pris. Nye medlemmer sparer hele 16% (4.748 kr på komfort- og 8.767 kr på premium medlemskap)!
Neste sommer får vi flere båtplasser i Oslo, Bærum og Asker. I tillegg åpner vi i Bergen og Moss, og planlegger båter i Tønsberg, Sandefjord og Hamar – og får vi mange interesserte i andre havner, så kan det hende at enda flere kommer til allerede i 2022.
Planlegging og innkjøp av båter for neste år blir vesentlig enklere jo flere medlemskap vi har solgt allerede i høst. Derfor belønner vi de som allerede nå bestemmer seg for å bli med i 2022.
Bli medlem til Super Early Bird-pris