Ofte stilte spørsmål

Ta kontakt om du ikke finner svaret på spørsmålet ditt her nedenfor. Vi hører gjerne fra deg!

Vanlige spørsmål

Krusers konsept er basert på at medlemmene opplever god tilgang på båt. Dette er ofte det aller viktigste for medlemmene, og derfor er det også vår høyeste prioritet.

80% av medlemmene våre har oppgitt i vår kundeundersøkelse at de mener tilgangen på båt er god eller meget god, og 80% av sesongmedlemmene fra 2021 ble med oss videre til 2022 blant annet på grunn av dette.

For å sikre god tilgang for våre medlemmer har vi et begrenset antall medlemmer per antall båt. Dette gjelder både hver hjemhavn og generelt i hele vår elbåtpool. Dette er grunnen til at vi oppfordrer til tidlig kjøp for å sikre seg en plass for kommende sesong.

Vårt bookingsystem er også lagt opp slik at det skal bli en rettferdig tilgang for alle medlemmer. Du har tilgang til én forhåndsbooking av gangen (3 eller flere dager frem i tid) og én impulsbooking av gangen (samme dag eller 1-2 dager frem i tid). Mer om dette i spm om våre bookingregler.

Vi opplever at du på de aller fleste dager vil ha mulighet til ledig booking samme dag, men på ekstra finværsperioder eller spesielt helg- og helligdager lønner det seg å booke minst 1-2 dager frem i tid. Vi opplever også knalldager og helgedager med mye ledig kapasitet på kort varsel. Det er også mulig å sette seg på venteliste for kanselleringer dersom dagen/tiden du ønsker skulle være fullbooket.

Husk at du kan hente ut båt fra alle Krusers havner. Det betyr at selv om din hjemhavn ikke er ledig den tiden du ønsker er det mulig du finner ledig båt i flere andre havner.

Med Onboarding mener vi kort opplæring før du får dra ut med en båt for første gang. Opplæringen består av noen korte videoer i appen du ser før du kommer til bryggen. Første gang du skal på tur med en båtmodell vil en båtvert møte deg på bryggen og vise deg det du trenger får å ha en god dag på sjøen.

Dersom du har lite eller ingen erfaring med å føre båt må du gjennom et Basiskurs i båtføring. Dette koster 790 kr for de med litt erfaring som ønsker en oppfriskning (1,5 time), eller 1490 for deg som har ingen erfaring med å føre båt (2,5 time). Et slikt kurs bookes i appen og gjennomføres april til september (vi anbefaler deg å gjennomføre april-juni).

Vi har flere ulike båter som har ulik rekkevidde, hastighet, ladetid, størrelse osv. Båtene tilhører våre ulike type medlemskap.

Du finner informasjonen du søker her.

Elbåtpoolen er i utvikling – for hele tiden å kunne tilby de beste og mest attraktive alternativene. Nye båtmodeller kan derfor bli en del av våre ulike medlemskap fremover i tid. Les mer her om dagens modeller.

Medlemskap

Priser for 2023-sesongen:

Standard medlemskap: 31.389 kr

Standard medlemskap + tilgang helg og røde dager: 39.236 kr

Standard medlemskap + tilgang til raskere båter: 47.338 kr

Standard medlemskap + tilgang helg og røde dager + tilgang til raskere båter: 59.173 kr

Prisene justeres hver sesong grunnet endringer i markedet og tjenesten. Eksisterende medlemmer får egen fordelspris basert på hvor mange sesonger de har vært med og hvordan de behandler båter og bookingsystemet.

  • Alle medlemmer og båtførere må være over 25 år.
  • Du må ha båtførerbeviset (uavhengig av alder).
  • Eventuell ekstra båtfører må bo i samme husstand som primærmedlemmet, være over 25 år og ha båtførerbevis.
  • Om du har mye erfaring med båt vil vi møte deg på brygga i forbindelse med første båttur for å gi deg en kort innføring.
  • Om du har lite eller ingen praktisk erfaring med båt må du gjennomføre vårt Basiskurs i båtføring (790-1490 kr for henholdsvis lite eller ingen erfaring).
  • Hele medlemsprisen må være innbetalt før du får tilgang til å booke båt

Utdrag fra Lovdata:

13. Anerkjennelse av utenlandske båtførerbevis
Båtførerbevis eller annet kvalifikasjonsbevis utstedt i annen EØS-stat, er gyldig i samsvar med bevisets innhold.

Internasjonalt båtførersertifikat («International Certificate for Operators of Pleasure Craft») utstedt i henhold til resolusjon 16. oktober 1998 nr. 40 fra de Forente Nasjoners Økonomiske Kommisjon for Europa, Transport Committee, Working Party on Inland Water Transport skal omfatte kystnavigasjon for å være gyldig i Norge.

Utenlandsk båtførerbevis som ikke faller inn under første og annet ledd, er gyldig dersom det i det vesentligste tilfredsstiller kravene til det norske båtførerbeviset og er utstedt på et skandinavisk språk eller engelsk.

Vi tillater i dag såkalte røytefrie/allergivennlige hunder i båtene. Merk at hvis hunden tisser/gjør fra seg/har løpetid i båten vil det påløpe vaskegebyr og evt. krav om erstatning om noe skulle bli ødelagt av dette, klør, biting o.l.

Vi oppfordrer på det sterkeste at hunden har på seg redningsvest.

Av allergihensyn er det ikke tillatt med andre hunder eller husdyr i båtene per dags dato. Hvis dette er utslagsgivende for deg, så send oss en e-post på support@kruser.no. Om det er mange som ønsker husdyr i båtene vil vi jobbe med muligheten for egne båter hvor dyr er tillatt fremover i tid.

Kruser tar seg av båtene og sørger for at de er presentable og klare til bruk.

Det forventes at medlemmet ikke legger igjen rot eller søppel, og at søl utover normalt bruk vaskes opp av medlemmet. Vask utover dette tar Kruser seg av etter båtturen før neste medlem kommer.

Dersom båten er brukt til fisking må man være påpasselig med å ta med en plastkasse eller annet slik at fiskeblod og sluker ikke tilgriser eller skader båten.

Dersom medlem legger igjen betraktelig søl og gris slik at det er nødvendig med ekstra utvask etter en tur vil medlemmet bli fakturert for dette etter medgått tid, normalt 500 kr.

Du skal alltid ringe redningsselskapet og nødetatene dersom det er alvorlig fare for liv og helse.  Ved alle andre behov for hjelp kan du ringe Kruser om det haster å få svar eller sende oss en melding i appen om det ikke haster.

Når du er på tur vil du i appen få opp telefonnumre og muligheten til å sende oss melding. Når man avslutter turen i appen vil man krysse av for at båten ikke er skadet, eller at den har en skade. Om du melder en skade beskriver du skaden og laster opp et bilde slik at vi raskt kan utbedre og iverksette tiltak. Dersom båten er i en slik forfatning at den ikke kan brukes videre krysser du av for dette i appen.

Kunden er gjennom kundeavtalen ansvarlig for å melde inn alle skader og hendelser så fort som mulig. Forsikrings-egenandelen hos Kruser er for tiden 10 000 kr. Hvis båten må repareres pga. uaktsomhet eller skjødesløshet kan medlemmet måtte betale opptil 3500 kr per dag båten ikke kan benyttes, oppad begrenset til maksimum 10 000 kr.

Tilleggstjenester (bestilles i app):

  • Digitalt båtførerkurs (499 kr)
  • Basiskurs i båtføring (fra 890 kr)
  • Ekstra vester utover de 4 voksenvestene (30+ kg) og 4 barnevestene som ligger i alle båter (2 x 5-15 kg og 2 x 15-30 kg)(100 kr per vest)
  • Mat & drikke (alkoholfritt) – pris og funksjon kommer innen sesongstart 2023
  • Overnatting (én natt) – pris og funksjon kommer innen sesongstart 2023

Medlemsfordeler

Alle Krusere har tilgang til fordeler de kan benytte seg av i og utenfor sesong. Unike rabattkoder og/eller bestilling finnes i appen.

*Gjelder ikke alkoholholdige varer. Du må vise at du har en booking i Kruser-appen ved bestilling da tilbudet kun gjelder når du skal på båttur.

Booking

Booking gjøres gjennom bookingapp. All booking følger førstemann-til-mølla prinsippet.

Alle medlemmer har tilgang til én impulsbooking og én forhåndsbooking av gangen.

Du kan legge inn én booking samme dag eller 1-2 dager frem i tid. Det er ikke mulig å booke flere båter på samme tid. Ønsker du å legge inn en booking om 2 dager må du vente til klokken er blitt 09:00 (Eksempelvis: I dag er det mandag og du ønsker å booke båt på onsdag. Du må da vente til klokken er blitt 09:00 i dag før du kan legge inn onsdagsbookingen).

Med forhåndsbookingen din kan du legge inn én booking 3 eller flere dager frem i tid. Det er ingen begrensing på hvor lang tid frem i sesongen bookingen er. Forhåndsbookingen omgjøres automatisk til en impulsbooking når det kun er 2 dager igjen til båtturen. Du får da tilgang til en ny forhåndsbooking.

Ja – Det er mulig å beholde båten over én natt.

Det finnes t0 ulike måter dette gjøre dette på:

1. Bestill overnatting. Mot et overnattingstillegg kan du beholde båten frem til 09:30 morgenen etter. Dette er kun mulig dersom båten ikke allerede er booket neste morgen av et annet medlem. For å gjøre dette må du booke båten frem til 23:00 og vil da få opp et alternativ om overnatting.

3. Book overnattingen når det er 2 dager til kvelden du ønsker å overnatte og 3 dager til påfølgende dag. På den måten får du benyttet én impulsbooking og én forhåndsbooking til overnattingsturen. Eksempelvis dersom du ønsker å overnatte fra en torsdag til en fredag må du legge inn begge bookinger etter kl 09:00 på tirsdag. Husk å gi beskjed dersom du gjør dette, så vi kan sørge for at det er samme båt som er registrert på begge bookinger.

Båten må leveres tilbake samme sted som den ble hentet ut. Du har selv ansvar for batteri og lading.

Husk at det er svært viktig at båten fortøyes forsvarlig over natten, som medlem er du ansvarlig for at båten er fortøyd godt nok. Husk å ta hensyn til vær og bølge-meldingen.

Obs! Dersom du booker båten frem til kl. 23:00 uten å bestille overnatting eller booke båten fra 07:00 påfølgende dag kan det være at den må leveres tidlig for å rekke å klargjøres og lades opp til et annen tur. (Eksempelvis hvis den er booket allerede 07:00 av neste medlem er du nødt til å levere før 04:30 – det anbefales altså at du selv booker morningen etter for å slippe slike situasjoner.)

Det er viktig for oss at medlemmene hjelper til med å utnytte båtene best mulig gjennom å bli flink til å booke det man trenger og på den måten gi muligheten til flere på de fineste dagene. Vår erfaring er at medlemmene etter hvert blir flinke til dette når de ser at båtturene sjelden varer mer enn 4-6 timer, selv på de flotteste sommerdagene. Dette gjør at det nesten alltid er rom for 2 turer, og av og til 3 på samme dag, da båtene lades ganske raskt opp.

Det er pr i dag ingen begrensninger når det gjelder kansellering og flytting av turer. Du kan kansellere turen helt frem til starttidspunktet, da dette er noe medlemmene har etterspurt. Vi vet at medlemmene ofte booker lengre turer enn de skal og vi forstår at man ønsker en viss fleksibilitet. Imidlertid går det ut over andre medlemmer om man stadig booker mer enn man bruker, f.eks. man booker hele dagen og kvelden og leverer båten midt i bookingen. Dette er noe vi er opptatt av og vi belønner derfor medlemmer som booker samme tid som faktisk bruk, og som leverer og henter ut båten slik de skal.

Vi har også noen tiltak som hjelper på dette:

  • Du kan forlenge eller forkorte turen når du er på tur hvis planene endrer seg. Blir turen kortere kan du justere dette i appen. Ønsker du lengre du kan du forlenge i appen med forbehold om at ingen har booket etter deg.
  • Du vil bli varslet dersom du har en båttur som direkte etterfølger et annet medlem som har forkortet sin tur mer enn én time. Du vil da også få beskjed om batteristatus.

All booking følger førstemann-til-mølla prinsippet. Man kan maks ha to bookinger i systemet samtidig og maksimalt én av disse kan være tre eller flere dager frem i tid.

Impulsbooking

Du kan booke båt samme dag eller 1-2 dager frem i tid. Ny dag åpnes opp for impulsbooking kl 09:00 hver dag.

Forhåndsbooking

Du kan booke båt 3 dager eller mer frem i tid. Når det kun er 2 dager igjen til bookingen vil den automatisk omgjøres til en impulsbooking. Man får da frigjort en ny forhåndsbooking.

Dine bookinger vil ligge i listen over bookinger som ses på Hjem-skjermen og i Mine Bookinger. Når man velger forhåndsbooking i appen vil man se om man har ledig forhåndsbooking eller ikke.

Alle våre båter er 100% elektriske og må derfor lades mellom hver båttur. Derfor er det lagt inn ladepause mellom hver booking. Det betyr at båter som ligger i havn nylig har vært ute på tur og/eller ligger til lading i påvvente av medlem som har booket.

App og tekniske spørsmål

Appen vår er en såkalt PWA: progressive web app. Dette betyr at den ikke finnes i app store eller google play, det er rett og slett en webside som er optimalisert for mobil og oppfører seg omtrent som en app. Appen er bygget for mobiltelefon da dette er mest hensiktsmessig. Vi ønsker uansett at du som kunde har med mobilen på tur, av sikkerhetsmessige årsaker.

denne siden kan du lese mer om tilgang til appen.

medlemskap-siden vår kan du se en video som viser hvordan du booker båt med vår app.

PS! Det lønner seg å bruke Safari som søkemotor for å lage snarvei til appen på hjem-skjerm.

Dette er en kjent bug på iPhone som kan forekomme en sjelden gang. Inntil den blir fikset kan du logge ut og inn uten å få opp appen ved å gå til lenken https://booking.kruser.no/auth/logout

Om dette ikke hjelper må du tømme cache. Dette gjør du på System Settings – Safari – Tøm logg og nettleserdata (Clear History and Website Data). (Obs – all nettleserhistorikk vil bli tømt).

Dersom du opplever bug-en vil vi gjerne få beskjed fra deg, da vi samler inn data om hvor den oppstår.

Du kan søke opp appen ved å swipe ned og søke på Kruser. Hvis du har slettet snarveien så går du til https://booking.kruser.no for å logge inn og du får da opp et spørsmål om du vil lage en ny snarvei. På iPhone kan du også opprette snarvei på nytt fra «Min Profil» siden.

denne siden kan du lese mer om tilgang til appen.

Ta kontakt med support@kruser.no hvis du ikke får til dette.

Båter og havner

I 2022 vil du finne Kruser i følgende havner:

  • Aker Brygge
  • Sjølyst
  • Oksenøya
  • Lakseberget
  • Vollen
  • Leangbukta
  • Moss gjestebrygge
  • Verket
  • Marineholmen (Blindtarmen)
  • Alvøen

Foreløpig bekreftede havner for 2023 er:

  • Aker Brygge
  • Sjølyst
  • Oksenøya
  • Lakseberget
  • Vollen
  • Leangbukta
  • Malmøya

Nya havner for 2023 annonseres innen januar. Nye lokasjoner er med forbehold om nok solgte medlemskap, og man får selvfølgelig full refusjon om det ikke skulle bli etablering der man bestiller.

Som medlem kan du hente ut båt fra alle våre havner i ett og samme medlemskap.

Vi ønsker å være tilstede i alle havner hvor det er ønsket. Vi etablerer oss der det er tilstrekkelig interesse. Vi kan også etablere oss på lovende steder dersom vi finner en mulighet for finansiering av båter og organisering av ettersyn på en måte som gjør driften forsvarlig økonomisk og praktisk.

Prioritert rekkefølge på havner settes etter der det er mest interesse. Derfor er det viktig at du melder fra til oss, og oppfordrer flere i ditt nærområde til å gjøre det samme for at vi skal prioritere deres lokasjon. Du kan melde fra om interesse her.

Vi har også gode ordninger for bedrifter og private som ønsker å finansiere båter som kan inngå i Kruser båtpool. Ta kontakt med oss!

I 2023 tilbyr vi følgende båter:

  • JR Yachts Classic 7 (Inkludert i alle medlemskap)
  • Green Waves 601 (Inkludert i alle medlemskap)
  • Bold 22 Cruise (Inkludert i alle medlemskap)
  • Rand Mana 23 (Inkludert i alle medlemskap)
  • X Shore 1 (Inkludert ved kjøp av tillegget «raskere båter»)
  • Hydrolift E-22 (Inkludert ved kjøp av tillegget «raskere båter»)
  • X Shore Eelex 8000 (Inkludert ved egen avtale)

Mer info om våre båter finner du her.

Rekkevidden varierer fra båtmodell til båtmodell og er avhengig av mange faktorer. Vi har samlet informasjon om rekkevidden på båtene våre under våre medlemskap.

Generelt vil vi si at rekkevidden er sterkt avhengig av farten man holder. I indre Oslofjord og andre havnområder er det ofte store områder med fartsgrense på 5 knop. Med en slik hastighet kan man fint være på sjøen hele dagen.

Batteriteknologi utvikler seg fort og vi prøver å finne et kompromiss mellom pris og rekkevidde som gjør at vi kan tilby god rekkevidde selv om batteriprisene i dag er relativt høye. Vi er opptatt av at du som kunde skal få riktig og god informasjon om rekkevidden slik at du kan føle deg trygg for rekkeviddeangst når du er på tur. Vi vil jobbe med beregninger og varslinger som gir deg varsel om at du bør snu eller hvor du eventuelt kan lade opp båten på veien.

Teknologien utvikler seg raskt og rekkevidde forbedrer seg år for år.

Båtene lades på båtplassen hvor de ligger. Medlemmene må selv koble fra strøm når de starter turen og sette båten på lading, noe som er en enkel oppgave. Det er tillatt å ta med seg ladekabelen på tur for å lade opp underveis.

Vi vil komme med informasjon i appen om hvor man kan lade opp underveis, da enkelte gjestehavner tillater dette. Samtidig vil en fulladet båt som regel gi nok strøm til en full dagstur. Ladenettverk utvikles år for år. Innen 2030 vil trolig elbåtladere finnes i de fleste havner.

Båtene er utstyrt med alt utstyret og sikkerhetsutstyr man vil trenge til båttur. Blant annet dregg, fortøyningstau, båtshake, vester*, nødbluss, brannslukningsapparat, førstehjelpsskrin, flagg, GPS og musikkanlegg. De fleste båter inneholder også kjøleskap og søppelkasse.

Vester og annet utstyr skal aldri flyttes fra en båt til en annen da, da vi er avhengig av at alle medlemmene alltid skal finne nok vester eller nødvendig utstyr i båten.

*Om du trenger mer enn de inkluderte vestene (2x 5-15 kg, 2x 15-30 kg og 4 voksenvester (30+ kg)) til din båttur kan du bestille dette i appen for 100 kr i leiepris per vest.

Gjennom hele året har flåtesjefen ansvar for drift av båtene. Han tar seg derfor av alt praktisk arbeid med båtene utenfor sesong. I sesongen får han i tillegg hjelp av en rekke dyktige båtverter.

Teamet tar seg av klargjøring av båt mellom hver tur, og sørger for at båtene er i tipp topp stand og der de skal være til rett tid. De tilbringer mye tid på bryggen og det er derfor lett å møte på disse, slå av en prat og stille spørsmål.

Du kan se hele teamet her.

Bedriftsmedlemskap

Alltid tilgang til nye og miljøvennlige båter betyr at dere også er med på å reduserte klimautslipp. Tilgang til Kruser båtdeling på jobb gir dine medarbeidere mulighet til å bestille båter både privat og til eventer og møter i jobbsammenheng.

Med et Kruser medlemskap kan du nyte alle fordelene ved å ha tilgang til båt, og unngå masse bryderi ettersom driftskostnadene er dekket. Det inkluderer utgifter du ellers må påberegne senere, slik som service, vedlikehold og vinteropplag.
I tillegg er det ingen administrasjon da bestilling, inspirasjon og mye mer skjer i Kruser-appen.
 
Et medlemskap gir dere større fleksibilitet. Med Kruser kan dere velge mellom mange typer av båter, tilpasset deres behov, ofte eller sjelden. Velg en koselig snekke den ene gangen, og en større båt med mer fart og muligheter for vannlek neste gang. Deres firma velger selv hvilke modeller dere ønsker knyttet til deres medlemskap i båtpoolen. 
Hos Kruser Elbåtpool kan du velge mellom ulike medlemskap;
 
Dine ansatte kan få tilgang til båt som et ansattgode/ fritidsgode som en del av ditt firma´s fordelsprogram. Her gir du dine ansatte en fordel der de kan skape uforglemmelige opplevelser,  komme seg ut i naturen og være sosiale i elbåter. Velger du Kruser Elbåtpool som et ansattgode har dine medarbeider tilgang på båtene alle dager fra 7-23 hele båtsesongen, inklusiv helger/ helligdager.
 
Du kan også velge medlemskapet som styrker din egen merkevare, du verdsetter arbeidsmiljøet og den ansattes opplevelse av å jobbe hos akkurat din virksomhet. Her har ditt firma tilgang alle hverdager 7-23 inkl fredag afterwork. Firmaevent, sommerfest g sosiale arrangementer inngår i dette medlemskapet.
 
Og sist, men ikke minst møterommet på sjøen. Her kan du ta med deg kunder, samarbeidspartnere, medarbeidersamtalen, salgsmøtet eller ledermøtet. Fjorden gir den beste panoramautsikten over byen og flotte ikoniske bygg, mens bølgeskvulp langs skrogsiden og fravær av eksos og bråk skaper den perfekte rammen for dine møter og eventer anno 2023. Her har ditt firma tilgang alle hverdager 7-23. Foreløpig kun tilgjengelig i Oslo.
Elbåtpoolen er i utvikling – for hele tiden å kunne tilby de beste og mest attraktive alternativene. Nye båtmodeller kan derfor bli en del av våre ulike medlemskap fremover i tid. Les mer her om dagens modeller.
Tilgang til båtene 7-23 tilsvarende den medlemskapstypen deres firma velger.
Forsikring, strøm, service, vask, vedlikehold og  support/ støtte under hele båtturen er inkludert.
I tillegg til medlemskapsprisen kan deres firma kjøpe diverse kurs, og sammen med oss skape trygge og glade kapteiner på sjøen. Vi tilbyr kurs for alle de som aldri har vært i båt eller ønsker oppfrisking. Alle ansatte må ha båtførerbevis og vi har både individuelle og klasseromskurs for dette. 
Hvor mange båtturer deres firma kan ha totalt, avhenger av hvor mange tilganger dere velger for deres medlemskap. Vi tilpasser dette sammen med dere.

Fant du ikke svar på det du lurte på?

Chat med oss eller send en mail med dine spørsmål: