Ofte stilte spørsmål

Ta kontakt om du ikke finner svaret på spørsmålet ditt her nedenfor. Vi hører gjerne fra deg!

Generelt

Vi jobber kontinuerlig med å finne de beste modellene og løsningene som gjør at du som medlem skal få båt oftest mulig når du vil ut. For å øke sjansene for å få båt på populære dager må du planlegge litt, og booke impulsturer så fort bookingen er åpnet. Hvis du venter til siste liten med å booke vil du oftere oppleve å ikke å få båt. Det hender også at selv om det ikke ser ut som det er muligheter vil det som regel leveres inn en båt før planlagt, eller en tur blir kansellert, og dette gir også ekstra muligheter.  Noen helger spesielt rett før og etter fellesferien vet vi at det er svært stor pågang og da vil vi av og til ikke kunne møte etterspørselen – det ville isåfall betydd en medlemspris som de færreste er villige til å betale. Men vi vet at selv om det er fine, varme dager i sommerhelgene, har mange andre planer (det ser man i båthavnene) og for å avhjelpe pågangen på disse dagene har vi følgende tiltak:

•       Forhåndsbooking som sikrer deg en valgt booking over 3 dager frem i tid. Det er også mulig å kjøpe en ekstra forhåndsbooking som ytterligere vil øke mulighetene for å få båt på populære tidspunkt. Forhåndsbookingene fungerer slik at når du har en aktiv forhåndsbooking er den i bruk, men blir frigjort når denne bookingen kommer innenfor de neste 2 dagene.
•       Varslingstjeneste som gir varsel dersom det kommer en kansellering på en dag man ønsker å booke eller utvide sin booking.
•       Varsling som gir beskjed hvis båten er tidligere ledig enn bookingen. Vi ser ofte at medlemmer booker mer tid enn de faktisk bruker og at det ofte er rom for ekstra båtturer, selv på de flotteste dagene. Har man en booking man ønsker å utvide vil turer ofte kunne startes tidligere, med tilstrekkelig batterikapasitet.
•       Båter i mange havner som utjevner statistiske topper. Neste år vil vi øke antall båter og lokasjoner og dette mener vi vil utjevne noen av dagene mange vil på sjøen.

Konseptet vår er basert på at medlemmene opplever god tilgang på båt, dette er medlemmenes høyeste prioritet, og derfor er det også vår høyeste prioritet. 89% av medlemmene våre har oppgitt i vår kundeundersøkelse at de mener tilgangen på båt er god eller meget god og 90% av sesongmedlemmene fra 2020  blir med oss videre til 2021.

  • Nei – Vi har en veldig enkel modell hvor man som medlem har fri bruk hele sesongen, som varer fra 1. mai til 30. september. Man kan også velge dagtidmedlemskap til en sterkt rabattert pris, da har man tilgang til å booke båt fra 07-14.30 på alle hverdager. Det er altså per i dag ikke mulig å f.eks. kun bruke betale for juli. Vi utvikler stadig konseptet og nye tilbud kan komme på et senere tidspunkt.

Med Onboarding mener vi at før du får ta i bruk båtene i Krusers båtpool gjennomfører vi opplæring, der vi sammen går igjennom hvordan du bruker båtene våre og booking appen. Vi går i gjennom alt utstyret i båtene som ditt medlemskap gjelder for, viser hvordan man starter og avslutter båttur, setter båten på lading, tar på havnekalesje med mer. Du får også nyttige råd og tips om hvordan du legger til, ankrer opp, slår knuter og en sikkerhetsgjennomgang som inkluderer hva man gjør i ulike situasjoner som kan oppstå. Vi forutsetter at man er skikket til å føre båt og har båtførerprøven om loven krever dette for din alder. Onboardingen gjennomføres som et medlems-event i ditt nærområde minst 2 ganger før båtsesongen starter opp og dersom ingen av dagene passer vil du trenge en personlig onboarding.

Dersom du aldri har ført båt før eller ikke føler deg komfortabel med å bruke båten vil vi anbefale en personlig onboarding. Denne koster 500 kr og inkluderer praktisk opplæring i båttypen du skal bruke. Vi gjennomgår sammen tillegging og ankring mot land og en grundig gjennomgang i alt av båtens utstyr, booking appen med mer.

Kruser tar seg av båtene og sørger for at de er presentable og klare til bruk. Etter bruk skal båten skal leveres ryddet, fri for søppel og ikke nedgriset. Dette innebærer at søling (f.eks. is, matrester) må vaskes av medlemmet. Det ligger vaskeutstyr og spritservietter i båtene. Dersom båten er brukt til fisking må man være påpasselig med å ta med en plastkasse eller annet slik at fiskeblod og sluker ikke tilgriser eller skader båten. Dersom det er nødvendig med ekstra utvask etter en tur vil medlemmet bli fakturert for dette etter medgått tid, normalt 500 kr.

Denne informasjonen ligger på siden som omhandler båtene.

Send oss en henvendelse med litt informasjon på mail kontakt@kruser.no. Vi etablerer oss overalt hvor det er tilstrekkelig interesse. Vi kan også etablere oss på lovende steder dersom vi finner en mulighet for finansiering av båter og organisering av ettersyn på en måte som gjør driften forsvarlig økonomisk og praktisk. Vi har gode ordninger for bedrifter og private som ønsker å finansiere båter som kan inngå i Kruser båtpool. Ta kontakt med oss!

  • Du skal alltid ringe redningsselskapet og nødetatene dersom det er alvorlig fare for liv og helse.  Ved alle andre behov for hjelp kan du ringe Kruser om det haster å få svar eller sende oss en melding i appen om det ikke haster. Når du er på tur vil du i appen få opp telefonnumre og muligheten til å sende oss melding. Når man avslutter turen i appen vil man krysse av for at båten ikke er skadet, eller at den har en skade. Om du melder en skade beskriver du skaden og laster opp et bilde slik at vi raskt kan utbedre og iverksette tiltak. Dersom båten er i en slik forfatning at den ikke kan brukes videre krysser du av for dette i appen.
  • Kunden er gjennom kundeavtalen ansvarlig for å melde inn alle skader og hendelser så fort som mulig. Forsikrings egenandelen hos Kruser er for tiden 10 000 kr. Hvis båten må repareres pga. uaktsomhet eller skjødesløshet kan medlemmet måtte betale opptil 3500 kr per dag båten ikke kan benyttes, oppad begrenset til maksimum 10 000 kr.

Vi vil legge inn informasjon om anbefalinger for parkering av sykler og biler for hver havn i vår app. Dette lar seg som regel løse på en god måte. Ta kontakt med oss på support@kruser.no hvis du ikke får gode nok svar i appen eller har nyttig informasjon du mener andre også burde få.

App og bookingregler

  • Appen vår er en såkalt PWA: progressive web app. Dette betyr at den ikke finnes i app store eller google play, det er rett og slett en webside som er optimalisert for mobil og oppfører seg omtrent som en app. Appen er bygget for mobiltelefon da dette er mest hensiktsmessig. Vi ønsker uansett at du som kunde har med mobilen på tur, av sikkerhetsmessige årsaker.
  • Når du blir medlem hos oss får du tilgang til appen. Her finner du alt du trenger av informasjon og du bruker appen til å booke båt og bruke båt.
  • På medlemskap-siden vår kan du se en video som viser hvordan du booker båt med vår app.

Dette er en kjent bug på iPhone. Inntil den blir fikset kan du logge ut og inn uten å få opp appen ved å gå til lenken https://kruser.appfarm.app/auth/logout 

Du kan søke opp appen ved å swipe ned og søke på Kruser. Hvis du har slettet snarveien så går du til https://kruser.appfarm.app/kruser for å logge inn og du får da opp et spørsmål om du vil lage en ny snarvei. På iPhone kan du også opprette snarvei på nytt fra «Min Profil» siden.

Ta kontakt med support@kruser.no hvis du ikke får til dette.

All booking følger førstemann-til-mølla prinsippet. Forhåndsbooking er begrenset til 1 (eller 2 om man kjøper en ekstra) bookinger og kan benyttes for planlagte turer lenger frem i tid enn impulsbookingen kan gi.

Impulsbooking

Sesongmedlemmer har muligheten til å booke båt ubegrenset samme dag og neste dag uten annen begrensning enn at samme kunde ikke kan booke flere båter på samme tid. Ny dag åpnes opp for impulsbooking kl 09 hver dag.

Eksempel:

kl 00.00-08.59: Sesongmedlemmer kan booke samme dag og neste dag.

kl 09.00-23.59: Sesongmedlemmer kan booke samme dag de neste 2 dagene.

Forhåndsbooking

Sesongmedlemmer har mulighet til enhver tid å ha en (eller to) aktiv(e) forhåndsbooking(er) lenger frem i tid, du kan booke en tid når som helst i sesongen. . Når man kommer til den dagen hvor man kunne ha booket den forhåndsbookede turen som impulsbooking vil man igjen kunne gjøre en ny forhåndsbooking. Bookinger vil ligge i listen over bookinger som ses på Hjem-skjermen og i Mine Bookinger. Når man velger forhåndsbooking i appen vil man se om man har ledig forhåndsbooking eller ikke.

Eksempel:

(mandag) Per booker en tur med forhåndsbooking på lørdag. Per kan nå ikke booke en ny forhåndsbooking men kan fritt booke på impuls og bruke båt. Om Per kansellerer turen vil han kunne legge inn en ny forhåndsbooking.

(torsdag kl 09.00) Den bookede turen på lørdag kunne nå vært booket med impulsbooking. Forhåndsbookingen er nå frigjort og kan brukes til å booke en ny tur mer enn 2 dager frem i tid.

Det er viktig for oss at medlemmene hjelper til med å utnytte båtene best mulig gjennom å bli flink til å booke det man trenger og på den måten gi muligheten til flere på de fineste dagene. Vår erfaring er at medlemmene etter hvert blir flinke til dette når de ser at båtturene sjelden varer mer enn 4-6 timer, selv på de flotteste sommerdagene. Dette gjør at det nesten alltid er rom for 2 turer, og av og til 3 på samme dag, da båtene lades ganske raskt opp.

Det er pr i dag ingen begrensninger når det gjelder kansellering og flytting av turer. Du kan kansellere turen helt frem til starttidspunktet, da dette er noe medlemmene har etterspurt. Vi vet at medlemmene ofte booker lengre turer enn de skal og vi forstår at man ønsker en viss fleksibilitet. Imidlertid går det ut over andre medlemmer om man stadig booker mer enn man bruker, f.eks. man booker hele dagen og kvelden og leverer båten midt i bookingen. Dette er noe vi er opptatt av og vi vil vurdere å innføre tiltak om dette i stor grad går ut over andre medlemmer.

Vi har også noen tiltak som hjelper på dette:

  • Medlemmene kan forlenge eller forkorte turen når man er på tur hvis planene endrer seg, slik at dersom ingen andre ønsker tur etterpå forlenger man fritt turen og man vet at båten uansett ville vært ledig.
  • Medlemmene blir varslet dersom man har en båttur som direkte etterfølger et annet medlem og man får beskjed om båtturen kan starte mer enn en time før booket. Her vil vil ta inn batteristatus slik at medlemmet som venter på tur selv kan velge om man vil vente på at båten er ladet mer opp. Vår erfaring er at det som regel er nok batterikapasitet til en ny tur relativt fort etter at båten er levert og om man kjører sakte er dette sjelden noe problem.

Det er mulig å ha båten over natten hvis man har booket båten ut kvelden og leverer båten i tide neste morgen. Det vil være en egen knapp for booking av båt til neste dag i appen og du vil se når båten må være levert i appen om du ikke har fått booket påfølgende dag. Dersom du har anledning til å lade opp båten over natta vil dette kunne gjøre at båten kan leveres senere, da vi ikke trenger å ta hensyn til full oppladning.

Husk at det er svært viktig at båten fortøyes forsvarlig over natten, som medlem er du ansvarlig for at båten er fortøyd godt nok, og du må ta hensyn til vær og bølge-meldingen.

Om du har booket påfølgende dag leverer du båten som normalt. Dersom du ikke har fått booket båten kan det være at den må leveres tidlig for å rekke å klargjøres og lades opp til et annen tur. Om du ønsker bedre fleksibilitet for slike turer kan du kjøpe en ekstra forhåndsbooking som tilvalg til medlemskapet – dette gjør at du kan planlegge en overnattingstur med senere tilbakelevering av båten da du kan reservere en booking på to dager samtidig langt frem i tid.

Båtene / teknisk

  • Rekkevidden varierer fra båtmodell til båtmodell og er avhengig av mange faktorer. Vi har samlet informasjon om rekkevidden på båtene våre på «Våre Båter». Generelt vil vi si at rekkevidden er sterkt avhengig av farten man holder. På standard båtene våre vil rekkevidde i behagelig fart (4-5 knop) ligge på 5-7 timer. På premium båtene vil den være omlag det dobbelte i sakte fart og omlag 1 time i planende fart (22-25 knop). Batteriteknologi utvikler seg fort og vi prøver å finne et kompromiss mellom pris og rekkevidde som gjør at vi kan tilby god rekkevidde selv om batteriprisene i dag er relativt høye. Vi er opptatt av at du som kunde skal få riktig og god informasjon om rekkevidden slik at du kan føle deg trygg for rekkeviddeangst når du er på tur. Vi vil jobbe med beregninger og varslinger som gir deg varsel om at du bør snu eller hvor du eventuelt kan lade opp båten på veien.

Båtene lades på båtplassen hvor de ligger. Medlemmene må selv koble fra strøm når de starter turen og sette båten på lading, noe som er en enkel oppgave. Det er tillatt å ta med seg ladekabelen på tur for å lade opp underveis. Vi vil komme med informasjon i appen om hvor man kan lade opp underveis, da enkelte gjestehavner tillater dette. Samtidig vil en fulladet båt som regel gi nok strøm til en full dagstur.

Båtene er utstyrt med alt utstyret og sikkerhetsutstyr man vil trenge til båttur. Dette inkluderer dregg, brannslokningsapparat, vester til 4 voksne og 4 barn, lanterner, kjøleskap, musikkanlegg, fortøyningstau, båtshake og navigasjonssystem. Vester og annet utstyr skal aldri flyttes fra en båt til en annen da, da vi er avhengig av at alle medlemmene alltid skal finne nok vester eller nødvendig utstyr i båten. Om du trenger mer enn 2x 5-15, 2x 15-30 og 4 voksenvester må disse derfor tas med selv.

Jeg fant ikke svar på det jeg lurte på. Kontakt meg:

Eller send oss en mail med dine spørsmål: