– Grunntanken vår er å gjøre det mer attraktivt å dele båt enn å eie eller leie, sier Christer Ervik, gründer og daglig leder i Kruser.
– Vi henvender oss til folk som ønsker seg tilgang til båt, men uten å eie båt, med alle kostnadene og forpliktelsene det medfører. Vi har sett at det er mange båter som står i havnen på selv fine sommerdager. Hvorfor? Grunntanken vår er å gjøre det mer attraktivt å dele båt enn å eie eller leie, sier Christer Ervik, gründer og daglig leder i Kruser.
En båtplass i oslofjordområdet koster fort flere hundre tusen kroner, viser et kjapt søk på finn.no. I tillegg kommer selve båten, båtpuss, transport og vedlikehold.
En ny tjeneste presenterer en helt ny form for båthold. Våren 2020 lanseres Kruser.no, en delingstjeneste som gjør det mulig å dele båt gjennom et medlemskap.
25.000 i året
Båten, GreenWave 601, er en 22-fots dagsturbåt med elmotor. Maksfarten er sju knop og båten har sitteplass til åtte personer.
– Vi kaller det en elsnekke, sier Ervik.
Nettavisen fikk være med på en prøvetur i Sandviksbukta, og vi kan bekrefte at båten er komfortabel og lite støyende. Båtene i poolen blir utstyrt med kjøleskap, stereoanlegg og annet som innbyr til fine dagsturer på fjorden, forteller Ervik.
Kruser.no vurderer også å tilby dagsleie, som i så fall vi koste 3200 kroner for ett døgn.
Fra Asker til Bekkelaget
Så langt har Kruser kommet til enighet med Asker kommune om båtplasser i Leangbukta. Målet er full tilgang i hele Indre Oslofjord, fra Bekkelaget i øst til Vollen i Asker i vest. Selskapet er også i dialog med flere andre byer rundt om i landet, blant dem Bergen, Haugesund og Arendal.
– Når det gjelder Sandvika, har vi fått svært positive signaler og håper å gå i dialog om båtplasser der umiddelbart etter valget, forteller Hege Kolberg, community-leder i Kruser.
Ambisjonen er å ha avtaler på plass for hele Indre Oslofjord-området innen sesongstart våren 2020.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!