Slik gikk 2020-sesongen!
Den korte oppsummeringen er: Båter på vannet, utsolgte medlemskap, fornøyde medlemmer, stadig flere havner, nyttige erfaringer, nye samarbeidspartnere og utvidelse i teamet.
Selv om 2020 ble et krevende år, også for oss, vil vi gjerne trekke frem alt det positive året brakte med seg. 2020 var vår pilotsesong og vi var spente da vi satte de første komfort-båtene på vannet ved Aker Brygge og Oksenøya Marina – som ble de to første Kruser-havnene i landet. Alle tilgjengelige medlemskap ble raskt utsolgt, og det medfører at vi i 2021 etablerer oss i flere havner og utvider med flere typer medlemskap. Siden arbeidsoppgavene har blitt mange for et lite team, har vi hentet inn en ny fulltidsansatt, Kjetil, som jobber med medier og kommunikasjon.
LES OGSÅ: Se nyhetsinnslag om Kruser fra NRK-nyhetene, 30. juni!
Båtfolk lærer seg å dele
I løpet av sesongen erfarte vi hvordan medlemmene våre etter hvert ble riktig gode til båtdeling. I starten av sesongen var tendensen at de fleste ville sikre seg nok tid når de booket båt. Dette førte til at mange booket langt mer tid enn det de egentlig brukte på sjøen, noe som kunne føre til mindre tilgjengelig tid for andre medlemmer. Etter hvert erfarte “Kruserene” (våre medlemmer) at de ikke trengte å booke båt så lenge av gangen likevel. Båtene ble gradvis ikke «overbooket» i samme grad for tid de i praksis ikke var i bruk. Slik kunne flere medlemmer benytte den samme båten til ulike tider på samme dag, istedenfor at bare ett medlem booket båten for hele dagen. Medlemmene ble rett og slett bedre på båtdeling, samtidig som de fikk båt den tiden de faktisk ville være på båttur.
Vår app er egenutviklet og blir stadig forbedret. I starten av sesongen kunne man ikke kansellere eller endre bookinger i booking-appen. Etter ønske fra medlemmene endret vi til at alle enkelt kan endre eller kansellere bookinger – både før turen og underveis. Denne praksisen har gitt stor fleksibilitet og mange har satt pris på muligheten for å utvide tiden mens man er på tur. Dette fungerte fordi vi har medlemmer som har tenkt båtdeling på beste måte!
Vi ser på utviklingen av medlemmers brukervaner og endringene i bookingsystemet som et positivt eksempel på hvordan vi som bedrift lærer av våre egne medlemmer, så vel som hvordan medlemmer har lært seg å utnytte båtene bedre seg imellom.
LES OGSÅ: Nye havner midt i smørøyet av Bergen, Oslo vest og Moss
Gode tilbakemeldinger
Medlemmene har jevnt over gitt oss svært gode tilbakemeldinger. Vi mener at vi derfor har bevist at konseptet fungerer, og at deling av elbåter gir det beste båtlivet for våre medlemmer! Hele 90% av medlemmer i fra 2020-sesongen fortsetter hos oss i 2021. Her ser dere hva noen av dem sier om sommerens erfaringer:
Noen av medlemmene oppgraderer også medlemskapet sitt, fra komfort i 2020 til premium i 2021, slik som Fredrik og Kristin:
LES OGSÅ: Små grønne tiltak gjør store forskjeller!
Full fart fremover med Evoy!
Premium-medlemskapet som kommer i 2022 vil gi medlemmene tilgang på hurtiggående elbåter som vil gå i 30-35 knop. Båtene blir utstyrt med hissige 150 hestekrefters elektriske utenbordsmotorer fra det norske selskapet Evoy. Sammen med Evoy har vi inngått et spennende samarbeid som sørger for at premium-båtene får et topp moderne fremdriftssystem.
Daglig leder i Kruser AS, Christer Ervik, (til venstre) og daglig leder i Evoy AS, Leif Arne Stavøstrand (til høyre)
Med kraftige el-motorer er det viktig å finne en båtmodell som er godt egnet for båtdeling og mye bruk. Sammen med Evoy utfordret vi derfor hele båtbransjen til å levere båtmodeller tilrettelagt våre ønsker. Egenskaper vi ser etter er blant annet et romslig og behagelig design, intuitiv og sikker bruk, samt kapasitet for store og mange batterier! Her følger et lite utdrag fra pressemeldingen vi sendte ut sammen med Evoy tidligere i sommer:
Evoys visjon er å eliminere utslipp fra båter med ulike Plug & Play- system på opptil 400 hk, designet og testet for de tøffeste forholdene i verden. Responsen fra markedet er massiv, både i Norge og internasjonalt. Dette stemmer godt overens med Krusers visjon om å skape et bekymringsfritt båtliv for mennesker og miljø, så et samarbeid vil bringe oss nærmere målet om et utslippsfritt båtliv.
– Vi har svært mange henvendelser om utenbordsmotoren, men ser Kruser som en god partner for den første produksjonen. Her vil svært mange kunne få prøve og se våre system i praksis, og det vil være et springbrett for å øke bevisstheten rundt elektrifisering av båter nasjonalt og internasjonalt, sier daglig leder av Evoy AS, sier Leif Arne Stavøstrand.
Evoys elektriske utenbordsmotor på 150HK, som vil drive de kommende premium-båtene til Kruser. Foto: Evoy
Vi kommer i nær fremtid til å gå ut med hvilke båtmodell(er) som blir neste års premium-båter – så følg med!
MELD DEG PÅ NYHETSBREVET – så får du informasjon om de nye båtene rett i mailboksen din!
Utvidelse og samarbeider
Sesongens lange ventelister for medlemskap viste oss klart at elbåtpool-konseptet er modent for ekspansjon! Vi kommer til flere havner og til andre deler av landet allerede til neste år. Flere aktører viser stor interesse for elbåtdeling og mange har stor tro på at både elektrisk fremdrift og deling blir fremtidens båtliv. Vi har derfor inngått samarbeide med flere lokale småbåthavner, både i 2021 og lenger frem i tid. Vi kan trekke frem at det blir nye Kruser-havner blant annet sentralt ved Marineholmen i Bergen, i Vollen Marina, i Leangbukta i Asker, Sjølyst Marina på Skøyen i Oslo og i Moss vil vi bli å finne både ved Moss gjestehavn og Verket Brygge.
Mye kystlinje er under tungt press, spesielt i indre Oslofjord. Flere innser dermed at miljøvennlig båtdeling er en god måte å utnytte både båt, brygge og sjø. Ressursene utnyttes mer effektivt og på en mer demokratisk måte. Dette er av grunnene til at vi også fra kommunalt hold opplever stor interesse. Heidi Sørensen, direktør for Klimaetaten i Oslo kommune uttalte følgende i juli:
– Oslo kommune ønsker å stimulere overgang til el-båter og båtdeling. Båtdeling vil gjøre det mulig for enda flere av Oslos befolking å ta del i båtlivets gleder uten å måtte investere i egen båt og uten at man båndlegger enda mer av en allerede tungt belastet kystlinje i indre Oslofjord.
LES OGSÅ: Nå skal mossingene kunne dele elektriske fritidsbåter
Utfordringer med båtplasser
Det er ikke til å legge skjul på at vi i Kruser har hatt utfordringer rundt å få nok båtplasser i de områdene hvor presset er stort. Eksempelvis har vi nå avtale om to båtplasser ved Sjølyst Marina i tillegg til de vi disponerer på Aker Brygge, men vi skulle gjerne hatt flere plasser enn disse i Oslo. Vi regner med stor pågang og at det blir ventelister på medlemskap med disse «hjemmehavnene». Like fullt ser vi på det som et steg i riktig retning at i hvert fall to av de mange båtplassene ved Sjølyst vil bli utnyttet mange ganger så effektivt via båtdeling, enn hva de private båtplasser blir.
Sjølyst Marina, Oslo. Video: Skywaterpix
LES OGSÅ: KrF vil ha landets første nullutslippshavn ved Hvervenbukta
Bedre brukeropplevelse
På tampen av sesongen renoverte vi logo, nettsider og vår generelle visuelle profil. Tilbakemeldingene om vår gamle nettside hadde vært blandet, så vi gikk derfor inn for å skape en mer ryddig brukeropplevelse.
Gammel logo (til venstre) kontra ny logo (til høyre)
Elisabeth von Hirsch, grafisk designer i byrået «Mr. Who», sier følgende om tanken bak Krusers nye logo og visuelle profil:
– Når vi startet utviklingen av Krusers visuelle identitet var det viktig å reflektere et selskap som har som mål om å revolusjonerende el-båtmarkedet. Vi ønsket å utvikle en identitet som kan vokse i takt med merkevaren og de ekspansjoner som venter.
– Selve emblemet er inspirert av «krusinger» i vannet og forestiller også tre bauger ovenfra. De kryssene linjene er symbolikk på deling av båtene og i helhet symboliserer emblemet elbåtpoolen.
– De maritime fargetonene gjenspeiler livet på sjøen og reflekterer også trygghet. Typografien er avrundet i formene, noe som harmonerer godt med de runde formene i emblemet.
– Vi i Mr. Who er stolte av å ha vært med å skape identiteten til en av de mest spennende merkevarene for nullutslipps elbåter. Vi håper på en vår og sommer med enda flere fornøyde båtentusiaster som kan realisere båtdrømmen via Kruser, avslutter Von Hirsch.
LES OGSÅ: Kruser og Evoy utfordrer båtbransjen
Bli med på fremtidens båtliv!
Basert på erfaringer vi har gjort oss gjennom sesongen, så vel som utviklingen vi ser nasjonalt og internasjonalt rundt elbåter, har vi stor tro på fremtidens båtliv som elektrisk og delingsbasert. Det kommer stadig nyheter om nye typer elbåter av alle slag, og det kommer etter hvert mange andre aktører på banen som også jobber for en grønn omstilling til sjøs.
Det kommer nye elbåter av alle slag for tiden. Bilder er hentet fra saker på plugboats.com
Vi kan avsløre at vi også lanserer medlemskap til bedrifter som vil tilby sine ansatte et bærekraftige båtliv. Nå kan du gleder deg over de gode opplevelsene på sjøen, samtidig som du aktivt bidrar mot nullutslipp til sjøs – enten du er privatperson eller representerer en bedrift.