Tekst og foto Beate Nordeng
Storebrand har valgt å være bedriftsmedlem hos Kruser
Storebrand har valgt bedriftsmedlemskap i elbåtpoolen Kruser til sine medarbeidere og tilbakemeldingene er udelt positive.
Anders Tønsberg som er ansatt i Storebrand, har tatt med seg samboer og et vennepar ut på fjorden i dag.
– Dette er et spennende oppstartsselskap som jobber med noe viktig, sier Tove Selnes om elbåtpoolen Kruser.
Tove er konserndirektør for HR i Storebrand. Det at Kruser er miljøvennlig på flere plan er selvsagt et viktig element for oss, understreker hun.
– Kruser praktiserer jo delingsøkonomi, dette gir tilgang fremfor eierskap. Miljøvennlig det også. Dessuten er det jo en hyggelig ting å gjøre for våre medarbeidere.
LES MER OM: KRUSER BEDRIFTSMEDLEMSKAP
– Elbåt, elbil og elsykkel er særlig bra i miljøkampen i Norge
Vi er i den frodige bakgården til Storebrand på Lysaker. Litt lenger unna oss, står et par bikuber som produserer honning til Storebrands kantine. Ved siden av drivhuset med tomater og squash, finner vi gule bringebær, store firkantede bed i høye trekasser med basilikum, salvie, blomstrende oregano og mynte. Alt for kantina og de ansatte.
– Jeg har alltid vært opptatt av at folk skal ha det bra. Skulle vi leid ut båt selv, hadde det ikke blitt like profesjonelt. Det med sikkerheten er jo Kruser god på og båtene blir dessuten vasket og gjort i stand til neste medarbeider som ønsker seg en dag ute på fjorden, understreker Tove.
– Elbåt, elbil og elsykkel er særlig bra i miljøkampen i Norge. Vi produserer jo den reneste energien i verden fra fosser og elver med vannkraft, sier hun med overbevisning.
Tove ved siden av bikubene som produserer honningen til Storebrands kantine.
Tove myser mot sola. Hun bruker store ord når hun beskriver sitt prosjekt, det å gjøre verden til et bedre sted. Hun mener det er først når miljøbevegelsen slår seg sammen med sterke kapitaleiere, at miljøkampen har størst innvirkning.
– Den største påvirkningen, det som monner mest er jo når klimaaktivisme går hånd i hånd med de sterke firmaene som investerer i bærekraftige selskaper. Det å investere i fremtidens firmaer – de firmaene med lavt klimaavtrykk, det er det som er fremtiden, mener Tove.
– Slik vi ser her i bakgården, i det vi gjør for våre medarbeidere, betyr at vi føler vi gjør det riktige i det daglige. Tove viser til den grønne lungen vi sitter i.
Det er langt fra denne scenen til vinteren 2003, da Tove Selnes kjøper den første elbilen sin.
– Jeg kan huske at jeg satt med votter og boblejakke på et saueskinn i bilen. De er ikke lagd for vinterkulde og komfort disse første elbilene. Med 5 mils rekkevidde må man passe på hva man bruker elektrisiteten til, humrer hun. Hun er ikke fanatiker, kan hun fortelle, men hun ble nok sett på som en veldig entusiast da.
LES OGSÅ: Norges første elbåthavn er åpnet på Aker Brygge
Anders har med seg gjester på båten i dag
– Er den på nå?
Det er Selma som spør. Hun er gjest på båten Anders Tønsberg har valgt for dagen. Anders er ansatt i Storebrand og er på sin tredje tur med Storebrands medlemskap i ryggen. Han har tatt med seg samboer Amelie Paquette og venneparet Selma Kleivane og Erik Dahl ut fra Krusers havn på Aker brygge.
Det er Selma som konstaterer at båten er i gang og at den jo ikke høres. Hun ler.
Det er august og solen skinner mellom skyene.
– Jeg er jo ikke akkurat noen adrenalin-junkie! sier Anders som har fått spørsmålet om å hva han synes om at båten bare kan gå i fem-seks knop i maksfart.
– Når det er sagt, så er jeg jo ikke helt pensjonist heller!
Anders smiler og får de andre til å le. Han forklarer at i Indre Oslofjord er det jo stort sett ikke mer enn 5 knop man kan kjøre uansett. Men det er klart at skal man mye lenger enn det, da blir det vanskelig i 5 knop.
Anders og Amelie pleier vanligvis å velge Oksenøya Marina eller Aker brygge når de drar på båttur med Krusers båter. Anders er båtvant og tok båtførerprøven allerede for 10 år siden. Han husker farfarens snekke og duringen fra den. De dro ofte ut på tur, tok med seg mat og badet, akkurat slik de har planlagt å gjøre i dag.
Storebrand har valgt bedriftsmedlemskap for sine ansatte hos elbåtpoolen Kruser.
El-Tove
Engasjementet til Tove Selnes er hun nok arvelig belastet med, kommer det frem etter hvert. Moren til Tove, Vera Selnes, er tidligere generalsekretær i WWF (Verdens naturfond) Norge.
– Jeg er ikke fanatisk, men dette er utrolig viktig.
Dermed henger det også godt på greip at hun har kjøpt seg elsykkel.
Tove forteller med et smil at elsykkelen er med på å utjevne sprekhetsforskjellen mellom henne og mannen. Han er såpass sprek at han deltar på Oslo triatlon, forklarer hun.
– Med elsykkel kan jeg holde følge med ham, det er perfekt.
Tove myser mot sola igjen. Hun er ikke helt uten trening, med sine 3600 km på sykkel i Nordmarka og Vestmarka, siden pandemien startet.
– Jeg tror at jeg er i dårligere form enn ham, sier mannen min.
– Han mener jeg ikke trenger elsykkel.
Bamsene hadde opprinnelig en lapp på seg
Tove forteller at hun er vant til å tenke på at folk skal ha det bra. Inne i kantina er små bamser plassert mellom setene, slik at medarbeiderne ikke skal sitte nærmere enn nødvendig.
– Det er viktig at ikke alt blir så strengt i disse koronatider, mener hun.
Ideen har hun tatt fra et annet firma. Der hadde bamsene en lapp på seg, med beskjeden: «Her sitter jeg», for å legge til den ekstra meteren mellom de som spiser lunsj.
– Etter koronaen legger vi opp til samvær, nå som alle har vært fra hverandre og på hjemmekontor i lange perioder. Det er jo noe med dette og miljøvern også. Det må ikke nødvendigvis være så alvorlig hele tiden. Det at medarbeiderne våre tar en tur på fjorden med elbåt er jo først og fremst hyggelig. Det får folk til å tenke på miljøvern på en positiv måte, mener Tove.
Gorm Leiknes som er forvalter i Storebrand kan fortelle at tilbakemeldingene medarbeiderne gir, er utelukkende positive. De forteller at båtene til Kruser er tilgjengelige og enkle å bruke.
– Det vi ser er at det er både helt ferske som skaffer seg båtførerprøven via Storebrands medlemskap, som benytter seg av tilbudet og de mer båtvante fra 50 år og oppover.
Innkjøpet hennes av elsykkel er med å jevne ut sprekhetsforskjellen mellom henne og mannen, mener Tove Selnes.